Podsestavy v průběhu výroby


Polotovar se někdy nazývá podsestava, nebo montáž.
Je to několik jednotlivých dílů smontovaných do vyššího celku. Popřípadě jdou to díly smontované s dalšími podsestavami. Potom je to vyšší podsestava.


Ve výrobě běžící polotovar, který již vykazuje vady (drobné – kosmetické, nebo i závažné funkční), ale nikdo z kompetentních pracovníků takový případ z různých důvodů neřeší a výrobek volně pokračuje k dalším pracovištím, postupně na sebe nabírá přidanou hodnotu a jeho cena roste!
POZOR - tohle je jeden ze 7 druhů plýtvání ve firmě (viz. příslušný oddíl )!!!
A pokud se toto děje do doby, než někdo vady zachytí a vyřadí výrobek/y jako vadný/é – k opravě, může vzniknout poměrně velká škoda.
V tomto místě výrobního procesu je ovšem na polotovaru provedeno již několik operací "navíc", které již představují významnou část přidané hodnoty, která může být následně částečně, nebo úplně znehodnocena!
Může se tak stát proto, že k poškození/zničení polotovaru došlo na některém z předchozích pracovišť neopatrnou manipulací pracovníka, (neseřízeným) strojem, dopravníkem, přípravkem, nebo je po přestávce nanesena velká vrstva lepidla ... Anebo je vada nesprávně vyhodnocena jako vada (neopravitelný)!

Ztráty na vyřazených polotovarech z pracovišť jsou tím vyšší, čím později je polotovar vyřazen z toku výrobního procesu.

Řešení včasného odhalení vad na podsestavě je velké téma pro technický kádr výroby.
Existuje mnoho technik, jak určit míru rizika vzniku vady na které operaci a jaká bude pravděpodobnost odhalení takové vady pracovníkem montáže. Zabývá se tím například FMEA (Failure Mode and Effects Analysis) zaměřená na výrobek, a/nebo na proces výroby!
Potom je předem vytipované kritické místo ve výrobě, a je veliká pravděpodobnost, že podsestava s vadou bude OPRAVDU VČAS odhalena a opravena/odstraněna z výrobního toku a nebude dál na sebe nabírat přidanou hodnotu!

Metodiky, jak VČAS zjistit/detekovat vadu na výrobku (či podsestavách) jsou poměrně velmi rozsáhlé, ale jsou již poměrně dobře zpracovány, aby je bylo možné úspěšně aplikovat na jakýkoliv případ v praxi.
Druhým krokem je samozřejmě náležité zaškolení pracovníků, aby vady dokázali správně rozeznat a kategorizovat! A to kategorizovat jak:
- závažnost vady
- četnost vady
- odhalitelnost vady! Typicky ve stavebnictví jsou vady způsobené šlendriánskou prací zalité betonem a ... BOHUŽEL "všechno je v pořádku".

Kvalita, či bezchybnost podsestav má samozřejmě přímý dopad na vrcholovou sestavu/finální výrobek!

Je na řídících pracovnících (měli by mít přidělenou tuto zodpovědnost), aby správně nadefinovali na vhodných místech výroby podsestav kontrolní uzly. A to jak samotným výrobním dělníkem, anebo už definovaný speciální test.



2012-2022 © www.efektivniprocesy.cz , tel.: 777614241, e-mail: efektivniprocesy@seznam.cz, by fvB