Šetření ve firmě


Šetření energií


Z energií bývá nejčastěji sledována ta elektrická. Někdy se do popředí vyhoupne plyn.
U dopravních společností to pravděpodobně bude benzín a nafta.
V klasických elektrárnách je to uhlí bez rozdílu. Jsou i elektrárny se spalováním plynu, někdy uzpůsobené na obilí a slámu.
V kovárně to bude koks a dřevěné uhlí
Vyskytují se i jiné, ale již vzácněji.

Trocha teorie o energii


Na úvod bych krátce pohlédl do historie - když se více začteme do výzkumů archeologů a historiků, ve všech kulturách se opakuje jedno velké téma - zajištění zdrojů = přežít.
Nemít zdroje = bída a boj o přežití, nebo těžké hledání zdrojů. Takto to bývalo a je to tak i nyní. Po tisíce let se nic zásadně nezměnilo.
Možná těch zpráv ve staletí komunikace (21. století) přichází víc, než je zdrávo, takže máme možná až příliš podrobný přehled z celého světa jak se kde lidé snaží o zajištění zdrojů ke svému přežití. Princip je ale stále dokola stejný! Uvědomujme si to!

Ještě jeden důležitý fakt.
Zákon o zachování bybnosti (energie) - Isaac Newton publikoval okolo r. 1687 a mnoho vědců v bádání intenzivně pokračovalo a zpřesnilo jej. Je ale zřejmé, že energii nikde neseženeme - nevykouzlíme! Energie tu na Zemi je a další přichází z vesmíru ... a my jsme se dosud naučili některé druhy energie přeměnit na nějakou jinou (zákon o transformaci energie). A toto je limit, se kterým musíme pracovat i v supermoderním 21. století!
Tyto principy - zákony platí vždy, všude, neustále a pro každého!
Nezáleží na vůli či chtění člověka. Ani na nějakém smluvním ujednání či kontraktu! MĚJME TOTO NEUSTÁLE NA MYSLI!


Příklad 1/ pro vyjasnění:
ze dřeva, které dáme do kotle vznikne teplo, kterým se ohřejeme.
Dřevo má výhřevnost cca 8,5 GJ/1m3 prm 1*) při 20% vlhkosti 2*), kotel má účinnost cca 75%, tedy teoreticky z 1 m3 prm dřeva můžeme získat 6,37 GJ tepla (cca 1770 kWh), se kterým si zatopíme a ohřejeme se.
Pokud je ale dům starý a nedobře zateplený, má ztráty např. 30%, pak musíme počítat s tím, že ještě 30% tepla odejde z domu střechou, okny, dveřmi ... a pak se dostáváme na zůstatek 4,46 GJ. S touto dávkou musíme vyžít dokud si nemůžeme dovolit koupit další dávku energie.
POZOR! energie která unikla se ale neztratila někam ??? do vesmíru. Energie byla vyzářena do okolí budovy a rozptýlila se. ALE takto rozptýlenou energii již umíme využít už jen velmi složitě. Už je to výrazně složitější a nákladnější než energii z ohně v kotli! Energii z ohně jsme se za tisíce let naučili dokonale využívat.

Příklad 2/:
vedení VN rozvádí elektrickou energii od elektrárny do měst - do domů - do jednotlivých bytů. Tohle je obecně známé.
Nicméně fyzika působí i tady a protože dráty VN (VVN) jdou rovnoběžně se zemí, vytváří hlavně kapacitní parazitní proudy a ty se ztratí po cestě od elektrárny k jednotlivým bytům. Tato část energie se rozptýlí do okolí. A NENÍ JÍ MÁLO! Proto mnoho lidí nevěřícně kroutí hlavou proč je položka "za distribuci" tak velká.
Když se zamyslíme stejným způsobem jako v předchozím případě, energie tu na Zemi zůstala, ale je přeměněna v energii jinou a tu již neumíme tak snadno zpracovat a přetvořit v nějaký pohyb, nebo ohřev. Anebo ke svícení.

Příklad 3/ z oblasti elektro ještě jinak:
Elektřina se při její distribuci transformuje na vhodnou velikost. Je to kvůli síle vodičů a nosnosti sloupů. Na transformaci střídavého proudu se používá transformátor. Podle velikosti a konstrukce je transformátor buď do dlaně, nebo do nákupní tašky, anebo může být i třeba umístěn v samostatné budově!
Právě tyto velké transformátory moderních konstrukcí mají velmi vysoké účinnosti. Pohybují se 96 - 98%. Tedy do čísel převedeno - když je na vstupu transformátoru naměřena práce 100 kWh, pak při účinnosti 98% bude na výstupu naměřena práce 98 kWh. To je velmi dobrý výsledek! Protože ztráta v jádru transformátoru je jen 2 kWh.
Pokud má firma vlastní trafostanici, není od věci se zamyslet, jestli by nová moderní konstrukce neměla lepší účinnost. Současně si ale dobře spočítat, jakou by měla nová investice návratnost. PŘI SOUČASNÝCH A ODHADOVANÝCH BUDOUCÍCH CENÁCH ELEKTŘINY!
Velmi podobně toto funguje u chladniček. Staré modely sice ještě fungují, chladí ... ale s opotřebovaným kompresorem a starým - rozkládajícím se chladivem je provoz velmi nehospodárný. I tady je dobré podívat se na údržbu - modernizaci, nebo když odborník řekne že už nejde doladit ... tak vyměnit za nový stroj moderní konstrukce.


Příklad 4/ z oblíbené oblasti - z motorismu:
Všichni motoristé hlídají bedlivě ceny benzínu! Na cestě sledují kde je "litr šťávy" o desetník lacinější ... kde ušetří něco málo ...
Mnoho se napsalo o tom, jak je ekonomická jízda po dálnici, kde je pohyb vozu konstantní, s minimem brzdění a zastavování. Přestože poslední roky je naše dálnice spíš samé brzdění a zastavování kvůli uzavírkám jednoho pruhu a přejezdu na provizorní jízdní pruh. Takže ta ekonomika jízdy je o mnoho horší!
Zastavím se u situace stažené závory. Snad od r. ? 1975 kam mě paměť sahá se diskutovalo, jak je moudré u závor vypnout motor. Prý již na 45 sekund se to vyplatí ... šetří to peněženku! Když se dívám ve městě jak tohle doporučení funguje, je to ... velmi ojedinělý jev. NEFUNGUJE ZHASÍNÁNÍ MOTORU!
Každé auto 3-5 i 8 minut stojí a motor běží. I když jen na volnoběh, je spotřeba skutečně minimální, ale spotřeba je. Nehledě na to, že do ovzduší vychází nezdravé výfukové plyny. TOHLE je ale energie, která je transformována do jiné podoby oproti původní energii.
Benzín v automobilismu považujeme za energii. A výfukové splodiny považujeme za odpad. Tohle opravdu ještě neumíme využít a mít z nich prospěch!!!

Ještě jedna energie je při jízdě velmi nešťastně nevyužita - totiž energie při brzdění. Je to mechanická energie, která vzniká při jízdě z kopce, nebo právě při dobrždění u semaforu. Klasické motory ji neumějí využít vůbec. Vyzáří ji jako teplo do okolí.
Jinak je to u elektromobilů - tam se tzv. rekuperací dá nějaká část energie "vrátit" a využít k pohybu auta.
Už je ale potřeba se zamyslet nad tím, jaké zařízení dokáže zachytit energii k brzdění a přeměnit ji na energii. Tohle zařízení je poměrně nákladné a pochopitelně že bude i poruchové!
A je dobré vědět, kolik energie z brzdění dokáže rekuperace navrátit! Vždy je v transformaci energie ztráta! Bezztrátově to neumíme.

Ve firmách kde je autopark s více vozy (bývá to flotila stejné značky a modelu) se vždy srovnávaly spotřeby PHM ... a mnohokrát se kladla otázka, co to je, že řidič A má roční průměr 13,2 lt nafty/100 km, a řidič B má průměr 15,8 lt/100 km. Proč je to tak? Rozdíl je to veliký! A v celoročním průměru! Tedy jsou tam započítaná 4 roční období a všechny možné trasy kudy jel. Vše ukazuje na to, že řidič B jezdí asi stylem "brzda - plyn - brzda - plyn" a proto je jeho neefektivní. Anebo měl vždycky naplno vytížené auto - tudíž větší spotřebu?
Pokud nebude dokonalé měření, nebude ani srozumitelná odpověď!
Ve firmě se těmito tématy musí někdo povolaný zabývat. A nejlépe na denní bázi!

Pravděpodobně jen několik málo jedinců je schopných a ochotných se zabývat otázkou jaký je poměr cena / výkon u rekuperačních zařízení v moderním autě. Kolik ta rekuperace bude nákladově stát za 1 rok provozu a jaká je jeho životnost ... Je to mnoho otázek a bez měření nejde seriózně vyhodnotit toto téma. Proto se někdo nadchne, že takovou věc v autě má a "šetří", jiný bude rozladěn, kolik to asi stálo navíc... kolik nabití to mohlo být... kdy se to poláme.

V neposlední řadě se každý z nás zajímá kolik bude stát energie pro nás - tedy pečivo, máslo, sýry, maso, zelenina ... mléčné výrobky, ovoce a další.
TOHLE JE ENERGIE PRO ČLOVĚKA ABY MOHL DEN ZA DNEM PŘEŽÍT.


-----------------------------
1*) prm je prostorový metr dřeva sypaný. Uvažuje se u dřeva zpracovaného na polínka různé velikosti. Většinou ho nabírá bagr lžící ... tak je počítám "prm".
2*) vlhkost dřeva má na ekonomiku topení ZÁSADNÍ vliv! Je obecná poučka, že do 20% vlhkosti (bez vysvětlení jak se měří skutečná vlhkost dřeva) je to ještě v pořádku. Nad 20 vlhkosti se nedoporučuje dřevo použít k topení v kotli.
Pro představu je použít 20% vlhké dřevo jako dát do kotle 800 gr dřeva a přilít 0,2 lt vody.






A jak je to se šetřením ve skutečnosti


V každé firmě je prvořadým zájmem ekonomika - aby firma prosperovala + aby si lidé vydělali solidní mzdu a neodcházeli jinam.
Malá komplikace této oblasti je v tom, že pracovníci nemají zpravidla přehled kolik "jejich stroj" na pracovišti spotřebuje energie k práci a kolik jí proplýtvá. Tedy ani při nejlepší vůli nemohou změnit své chování. Až rozkrytím poměru výkon/plýtvání a dalších detailů provozu stroje se ukáže, že je možné nějaké šetření a úspory zavést a přispět bude muset každý svým dílem.
V minulé době na tohle byl Reflektor mladých! 3*)
Ukazuje se, že až přijetím skutečně velmi účinných opatření firma dosahuje zajímavé úspory. Začne se přibližovat k ekonomické prosperitě! A je na vedení, jestli v prosperitě zůstane, nebo se za nějakou dobu opět propadne na NULU anebo dokonce do červených čísel.


• Typické příklady plýtvání (a současně příležitosti ušetřit) je nahřívání pecí, které mají spotřebu 10, 30, 50 i více kW a jejich nahřátí na provozní teplotu trvá mnoho hodin.
Ale i velké stroje jako jsou soustruhy a frézy, velké lisovací přípravky ... pokud mají vyrábět výrobky s velkou přesností (0,007 mm) potřebují dostatečné nahřátí na správnou provozní teplotu.
S ne právě šťastným plánováním výroby a zastaralým technickým vybavením lze pak jen bezmocně sledovat spotřebu el. energie měsíčně a tuto položku dávat pravidelně do balíku nutných režijních nákladů. Bohužel je toto částka, která firmu jen zatěžuje.
Do provozních nákladů se vedoucímu výroby nechce tyto náklady přesunout, protože by se promítly (alespoň dílem) do ceny výrobků! A začíná nepříjemný boj s ekonomikou.

Je otázka, kolik prostředků, kdy a kam investovat:
  -  do zateplení budovy/dílny/pracoviště
  -  do modernizace strojů (ať dodatečným zařízením, nebo výměnou za moderní stroj)
  -  do moderní regulace vytápění - temperování budovy/dílny na "správnou" teplotu
  -  do organizace efektivnějšího spouštění strojů a správné přípravy
  -  řešení všech uvedených možností i dalších, které jsou prozatím raději nezmiňovány
  -  ...
  -  ...


-----------------------------
3*) Reflektor mladých byl program běžící do r. 1989, který v řadách mladých (svazáků) měl iniciovat hledání úspor a poukazovat na možnosti šetření. Myšlenka rozhodně správná! Ale někdy bylo zadání více politicko - teoretické než reálné. Bohužel.
Tedy mladí když prokoukli oč se skutečně jedná, mnohdy byli zcela demotivováni tímto hnutím/programem. Výsledky pak byly téměř čistě teoretické.



Podobný princip s plýtváním platí i pro další často používaná média – například stlačený vzduch, kapalný dusík, kapalný kyslík ... chladící voda, destilovaná voda, odsávání aj.
Na začátku každého záměru uspořit je ovšem VŽDY měření!
BEZ MĚŘENÍ NELZE VYHODNOTIT VÝSLEDEK ÚSPORNÉHO OPATŘENÍ!



• Jako další příklad uvádím spíše z oblasti infrastruktury, ale ve výsledku to bude režijní náklad pro firmu.
Nedovírajícími se 6m vraty haly uniká velké množství energie. Všichni o tomto problému vědí. Na poradách se o vratech měsíce mluvilo a mluví stále... Zbývá jen rozhodnout - dát řešení.

Je lacinější, či výhodnější nechat vrata úplně dosloužit a nechat tedy dál v topném období unikat takové množství energie, nebo dát peníze za včasnou opravu vrat?
Odpověď je docela jednoduchá - kolik je rozpočet na opravu vrat? Jaké jsou nabídky firem, které se uchází o opravu?
12´000 Kč? - 22´000 Kč? - 70´000 Kč?
Za jak dlouho se proplýtvá 22´000 Kč jen v teple?

Není potřeba hned najímat vědeckou laboratoř na měření úniku tepla. Obvykle stačí šikovný technik, který se podívá kde je radiátor, nebo kolik radiátorů je v bezprostřední blízkosti vrat, jaký mají výkon, kolik tepla za hodinu jsou schopny vyzářit... a pak spočítá, kolik kWh (MJ) unikne ven za směnu/den/týden/měsíc - a celé topné období.
Vynásobením sazbou za kWh se dojde k částce v Kč. Těm prokletým gigajoule obecně moc lidí nerozumí. Peněžní jednotce již rozumí každý!
Potom je vše již docela jasné.

Ano, měření a zpracování dat zabere nějaký čas technika firmy, a možná i dalšího člověka ze správy budov, ale toto téma bude mít jasný závěr a bude pod kontrolou.
Potom ať je vedením firmy rozhodnuto jakkoli, je již jasné, z jakého měření se vycházelo a v jaké konkrétní finanční situaci se firma nacházela při rozhodování o opravě vrat.




• Poměrně velkým tématem v administrativních budovách firem jsou i výtahy.
Výtahy pokud jsou staršího data výroby, mají samozřejmě zastaralou strojovnu s pravděpodobně zastaralým motorem, který má jistě o 10 - 20% ? 40% vyšší spotřebu než nové - moderní konstrukce motorů.
Nové motory dovedou i vracet část energie do sítě nazpět a šetřit tak životní prostředí (rekuperace).

Řídící elektronika je také zajímavou kapitolou.
Zastaralé výtahy mají řízení každého výtahu samostatně. To znamená, že každý výtah je obsluhován klientem a zcela samostatně jede ze stanice A - do stanice B. Pak vyřizuje požadavek následující.
Novější výtahy mají moderní - inteligentní řízení - to zn. že pokud nastoupí klient ve stanici D a jede do stanice G, a klient, který na této trase (F) má požadavek na přesun, výtah mu zastaví a on může přistoupit. To je již poměrně velká úspora času a doprava se výrazně zrychlí! Ovšem co se děje vně této trasy (A - E || H - K) výtah již neřešit neumí. Až odveze klienta/y ze stanice D do stanice G, jede pro další klienty.
Tady je samozřejmě nějaká úspora peněz a hlavně času při provozu výtahu.

Nejmodernější výtahy a zvláště pokud jsou 2 vedle sebe (malý a velký), umí pracovat v násobně efektivnějším režimu.
Co to znamená?
Každý výtah je provozován jako simplex - to je předchozí případ + oba jsou propojeny a jsou provozovány jako duplex.
Výhody a hlavně efektivita provozu spočívá hlavně v tom, že "soustava výtahů" podle zadaného (naprogramovaného) algoritmu vyhodnocuje, který výtah je blíže ke stanici s klientem, který výtah jede kterým směrem, jak je který výtah vytížen a jestli ještě dokáže přibrat někoho dalšího ... kam jedou klienti v obou kabinách... při uvolnění kterého výtahu pojede do té které stanice...
Možná se to nezdá, ale vzniká tam velké množství možností, které jsou ale řešeny matematickými modely a proto vždy dochází k nejrychlejšímu vyřízení všech požadavků všech klientů ve všech stanicích.
Nejvíce je poznat síla tohoto systému ve špičkách, kdy mnoho klientů pospíchá do nebo z budovy a tvoří se fronty ve všech stanicích... nervozita roste ... slušnost jde do pozadí, protože kdo je ve výtahu - ten jede. Ostatní musejí čekat. Jen ať to nejsem já!
Možná že ale zítra to už budeš TY kdo tam zůstane při poruše.

Jeden z dalších důležitých aspektů provozu a údržby výtahu jsou pravidelné prohlídky, opravy a revize.
Každá společnost, která ve své budově instaluje výtah, současně si sjednává i smlouvu o provádění pravidelných prohlídek a další péči.
Pozor však na to - ne každý provozovatel se tak pečlivě věnuje uzavřené smlouvě a nemusí si úplně představit, jak bude vypadat servis v praxi. Může se pak stát, že četnost návštěv technika servisní organizace je menší, než je potřeba. Také opravy závady výtahu/ů jsou řešeny "poněkud vlažněji" a mnohdy ani na následná zavolání se oprava neuspíší! Bohužel ... i toto se stává.
Tyto situace vedou někdy k přechodu k jiné servisní organizaci s vidinou lepší spolupráce. Opět však pozor - kolik bude nutný servis s nákupem náhradních dílů pro pořízený typ výtahu od minulého poskytovatele stát v nových podmínkách?!
Může dojít k naprosto paradoxní situaci a nový servis výtahů je ještě dražší než byl servis u původní servisní společnosti!!!
I takováto okrajová témata provozu budovy je vhodné mít neustále pod kontrolou, protože udržení chodu výtahů bývá obvykle jedna z TOP 10 položek v nákladech na provoz velké firmy.

V každé firmě je skutečně MNOHO TÉMAT jak ušetřit. Kde neplýtvat. ALE LZE UŠETŘIT!
Je potřeba se ale tímto tématem neustále, cílevědomě a pečlivě věnovat!

V rigidních zákonech je to nazýváno starat se o majetek s péčí správného hospodáře. Ovšem všude kolem sebe vidíme nekonečně mnoho příkladů, jak kdo vidí tu "péči". Kde je ta hranice "ještě tohle musíme" | "to je dobrý ... to stačí". Jestlipak je ta hranice dobře nastavena?




!!!
Doslova třaskavé téma roku 2022 je velmi nepříznivá situace na východě Ukrajiny a s tím související geo - politické nastavení v Evropě. S tím přímo souvisí energetická nestabilita. Analytici a finančníci už vydali mnoho zpráv a predikcí jak bude asi vypadat podzim 2022 - zima 2023. Nic optimistického to ale není.
Proto by bylo vhodné si uvědomit mnoho souvislostí a nespoléhat na náhody (protože náhody, smůla a štěstí jsou jen šikovné omluvenky neúspěchů). Spíš velmi cílenými a promyšlenými kroky s nástroji průmyslového inženýrství řídit firmu vstříc k prosperitě a dlouhodobému působení na trhu jako stabilní výrobce!






2012-2022 © www.efektivniprocesy.cz , tel.: 777614241, e-mail: efektivniprocesy@seznam.cz, by fvB